събота, 10 февруари 2018 г.

За книгите и жанровете & My 2018 reading challenge

    Преди доста години, когато тепърва навлизах сред литературните общества, отчаяно търсех своето място в този магичен нов свят. Търсех някакво определение, което ясно да дефинира моите желания и книжни предпочитания. Което да ми помогне да се ориентирам сред новото. Дали бях любител на любовните романи, дали харесвах повече тийнейджърската литература? Или пък приспадах по-скоро към фентъзи обществото? А може би трябваше да продължа да търся..
   След месеци на лутане обаче осъзнах едно: не е необходимо да ограничаваме себе си като читатели с някакви никому нужни определения. С названия, които не не служат за нищо друго, освен да ни разделят и настървяват едни срещу други.
   Истината е, че аз обичам любовните романи, с думи не мога да опиша възхищенията си към фентъзи жанра, с удоволствие чета леки криминални романи, обожавам да научавам нови факти от романите с исторически мотиви и, макар и съвсем скоро да навършвам пълнолетие, никога няма да се отегча от тийнейджърската литература и нейната нестандартност. Защото аз обичам литературата! И никога и за нищо на света не бих нарекла себе си единствено почитател на фентъзито или на който и да било друг жанр. Защото ние, читателите не бива да се делим, не бива да стесняваме книжния си кръгозор, опитвайки се да се напаснем към предпочитанията на приятелите си, роднините си и като цяло заобикалящото ни общество! Всеки има различни възгледи и вкус за книгите и те не са непременно правилните. Това е литература, в нея няма правилно или грешно. Нея или я чувстваш, или не.
   С времето опитах множество различни жанрове, докато разбера, че една книга не се определя от жанра, така както и жанрът не се определя от една книга. Тази година обаче реших да превърна това в предизвикателство, да се постарая да опитам колкото се може повече и различни книги и жанрове.
   Списъкът ми се състои от 30 книжни предизвикателства, като някои от тях са доста конкретизирани, а други - предлагащи ми огромен избор от заглавия. Особено любими обаче са ми "Книга от твоето детство", "Книга, която е трябвало а прочетеш в училище, но не си", "Книга, базирана на историческо събитие" и "Книга с лошо ревю".
   Предизвикателствата като цяло са много разнообразни, защото именно такъв желая да бъде и моят книжен опит. Изпълнените от мен да този момент са само две, но съм убедена, че съвсем скоро ще покрия всяко едно от тези 30:

  • Книга с над 600 страници
  • Книга, препоръчана ти от приятел
  • Книга, която вече е в библиотеката ти
  • Книга, която можеш да прочетеш за ден
  • Трилър
  • Книга, препоръчана ти от член на семейството
  • Книга, написана от двама или повече автори
  • Класически любовен роман
  • Книга по действителен случай
  • Книга, която е трябвало а прочетеш в училище, но не си
  • Книга, чието действие се развива на място, което винаги си искал да посетиш
  • Книга с лошо ревю
  • Книга от твоето детство
  • Книга, публикувана преди повече от 100 години
  • Книга от нов за теб автор 
  • Книга, която е филмирана
  • Книга, която можеш да вземеш безплатно
  • Книга, базирана на историческо събитие
  • Книга, която ще бъде филмирана тази година
  • Книга, съдена (от теб) по корицата й
  • Колекция от кратки истории
  • Романтичен роман
  • Книга за самопомощ
  • Книга с поезия
  • Книга с дете разказвач
  • Мистерия
  • Детски роман
  • Книга от починал автор
  • Книга, разказваща за актуален световен проблем
  • Книга, което си започнал, но така и не си завърши
   Някои от изброените може би са ви допаднали, други не, но това са книжните предизвикателства, които подбрах за самата мен. Има стотици други, които можете да срещнете из интернет или за които сами сте способни да се досетите и да добавите към вашите списъци. Идеята обаче е една: да опитаме нещо ново, нещо, към което иначе не бихме се осмелили да посегнем. А кой знае, може пък и да ни допадне.
   Ще се радвам, ако изразите мнението си тук в коментарите, а също така и ако ми предложите някои идеи за книжни предизвикателства. С удоволствие бих прочела и кои са вашите, ако имате такива. 

Е, надявам се публикацията ми да ви е била полезна и приятна!
Лек и книжен уикенд!

4 коментара:

  1. Исках напълно да се съсредоточа върху написаното от теб, тъй като от съпътстващите ги коментари видях, че има огромно значение за теб. Не мога да кажа, че те разбирам напълно, тъй като аз не съм се питала и търсела определена категория. С течение на времето, без да се питам и тероризирам, осъзнах, че изпитвам по-голямо чувство на удовлетвореност и особено удоволствие, когато разгръщане утвърдени във времето заглавия. Ето я класиката. Също така разбрах, че търся приключения, пътешествия, тръпка. Ето ти приключенския жанр. А накрая, в седми клас, забелязах, че се рия назад във времето, търся миналото, за да намеря свой идеал, което не е лошо. Ето ти историческия жанр. Чета ли и други? Да, от близо 3 години разнообразявам, но няма да се лъжа-не смятам, че това да знам какво ми доставя най-голямо удоволствие е нещото, което ,,ни разделя и настървява едни срещу други". Що се отнася до литературни вкусове, не смятам, че един трябва да съди друг какво чете (аз самата съм била осъждана за това), а по-скоро да му покаже, че в света на литературата има и други четива, извън рамката.
    Що се отнася до предизвикателствата. Чудесна идея, поздравления! Интересно и разнообразно, именно такова трябва да бъде. Аз самата не разполагам с особено пространство. Имам да чета книги за цяла година напред, което е чудесно. Все литература, която искам като прибавим и разнообразни теми. Е, основно исторически.
    Но да се върна на въпроса. Ще следя изпълнението на списъка и се надявам в края на годината да направиш публикация с цел да проследиш колко от нещата са изпълнени.

    П.П. 31. Книга, препоръчана миноъ библиотекар.

    Успех, Габи! ^^

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Искрено се извинявам за грешките. Това е цената на това да коментирам от телефон.

      Изтриване
  2. Една от причините да следя блога ти, е че, не знам дали ще се израбя правилно, но думите ти винаги звучат истински (?). Мисля, че по-голямата част от книжното общество може да се съгласи с думите ти. Естествено, винаги ще има и кой да те успори. Но е важно и похвално, че си стигнала до това заключение, че не е важно какво четеш, важно е да му се наслаждаваш. Ако трябва да бъда честна, списъкът ми "за четене" е изпълнен с толкова тийн книги, че ще си ги чета и на стари години сигурно хаха.

    Успех с предизвикателството. Да откриеш невероятни книги! :3

    ОтговорИзтриване
  3. Права си за това, че не трябва да се спираме само върху един жанр, защото всеки един ни учи на нещо ново. Точно сега прочетох една книга, която дълго време отлагах и осъзнах, че съм направила грешка, смятайки че няма да ми хареса, защото не е фентъзи.

    ОтговорИзтриване